مطالعات مقدماتی بزرگراه اهر– کلیبر- مرز جمهوری آذربایجان
كارفرما : اداره کل راه و ترابری استان آذربایجان شرقی
محل اجراي پروژه : استان آذربایجان¬شرقی
شرح تفصيلي كارهاي انجام شده:
در جهت بهبود شبکه ارتباطی شمال غرب کشور و نیز بهبود دسترسی مردم منطقه اهر، هوراند، آبشآحمد، محمد بیگلو، اصلاندوز و پارسآباد مطالعات مقدماتی احدث بزرگراه اهر- هوراند- مرز آذربایجان در دست اقدام قرار گرفته است. رشد و توسعه نقاط مرزی (از جمله برنامه مصوب گمرکهای پاسآباد و اصلاندوز)، فعالیت منطقه در زمینه داد و ستد با کشور آذربایجان، ارتباط سریع و ایمن بین شهرهای کوچک با مراکز استان، از جمله عواملی هستند که لزوم برنامهریزی برای احداث و بهسازی محورهای ارتباطی اهر تا مرز آذبایجان را معین مینمایند. تصادفات و نقاط سانحهخیز در محورهای موجود که ناشی از غیراستاندراد بودن مشخصات هندسی مسیر به ویژه قوسهای افقی و عمودی و دید ناکافی در قوسها میباشد. در کنار رشد ترافیک منطقه بدون بهبود وضعیت راههای موجود، از دلایل مهم توجیه کننده افزایش مشخصات هندسی مسیر اهر تا مرز آذربایجان به شمار میرود. گزینه 1 بزرگراه اهر- هوراند- پارسآباد به طول 178 کیلومتر، گزینه 2 اهر- ورگهان- پارسآباد به طول 207 کیلومتر، گزینه 3 اهر- هوراند- اصلاندوز به طول 145 کیلومتر، گزینه 4 اهر- ورگهان- اصلاندوز به طول 174 کیلومتر و گزینه 5 اهر- هوراند- بیلهسوار به طول 5/167 کیلومتر میباشد. گزینه پنجم با مشخصات فنی مناسب برای احداث بزرگراه و استفاده حداکثر از مسیرهای موجود تأمین دسترسی برای ساکنان بیش از 90 شهر و روستا در استانهای آذربایجانشرقی و اردبیل، توجه به طرحهای بالادستی دردست مطالعه و اجرا مانند سد عمارت و سایر پروژههای مهم در منطقه، توجه به انتقال بارهای ترانزیت خصوصاً از دریای خزر و باکو به تبریز و مرزهای غربی کشور دارای توجیه اقتصادی است.