مهندسین مشاور راهبرد سنا

مقاوم سازی پلهای‌ راه آهن به منظور افزایش بار محوری به روش طرح و ساخت غیر صنعتی

بافق-چغارت مطهری-کاشمر فریمان-مشهد
كارفرما: راه آهن جمهوری اسلامی ایران
محل اجراي پروژه: بافق-چغارت مطهری-کاشمر فریمان-مشهد

شرح تفضیلی کارهای انجام شده:

موضوع پروژه مقاومسازی پلهای محور بافق-چغارت مطهری-کاشمر و فریمان-مشهد می­باشد. این پروژه دارای بیش از 200 پل بود که شامل آبروهای بتنی، پلهای طاقی سنگی و پلهای شهری است. در این پروژه به ارزیابی کمی عرشه پل­ها به منظور افزایش بار محوری تا 25 تن پرداخته شده است. باتوجه به برداشت های انجام شده و    نقشه­های بدست آمده از آرشیو راه­آهن تقاضای پل موجود با ظرفیت آن مقایسه شده است.در بیشتر موارد بدلیل عدم کفایت عرشه به ویژه در لنگر خمشی، مقاومسازی عرشه با استفاده از الیاف اف­آرپی بررسی شده است. بکارگیری این الیاف محدودیت­های خاص خود را دارند لذا در محل هایی که گاباری مسیر تامین می­گردد از تیرهای بتنی برای تقویت دال استفاده شده است .اجرای لوله­های عبور آب در آبروهای با دهانه­های کم با توجه به مطالعات هیدرولیک و هیدرولوژی از دیگر راهکارهای مورد استفاده در تقویت آبروها می­باشد.  در تعدادی از پل­ها طول نشیمن از کفایت کافی برخوردار نبوده که این طول افزایش داده شده است. درخصوص پلهای طاقی سنگی از شاتکریت برای تقویت استفاده شده است. همچین اجرای قالب بندی و بتن ریزی به همراه اجرای شمع از دیگر راهکارهای تقویت پلهای طاقی سنگی بوده است.

درخصوص پلهای شهری ارزیابی لرزه­ای پل موجود انجام گرفته است با توجه به سطح خطر زلزله روش ارزیابی  لرزه­ای انتخاب و مقاومسازی زیر سازه انجام شده است. یکپارچه سازی ستون­های پل توسط اجرای دیوار میانی از جمله راهکارهای بکارگرفته در این پروژه دارد.