مقاوم سازی پلهای راه آهن به منظور افزایش بار محوری به روش طرح و ساخت غیر صنعتی
كارفرما: راه آهن جمهوری اسلامی ایران
محل اجراي پروژه: بافق-چغارت مطهری-کاشمر فریمان-مشهد
شرح تفضیلی کارهای انجام شده: موضوع پروژه مقاومسازی پلهای محور بافق-چغارت مطهری-کاشمر و فریمان-مشهد میباشد. این پروژه دارای بیش از 200 پل بود که شامل آبروهای بتنی، پلهای طاقی سنگی و پلهای شهری است. در این پروژه به ارزیابی کمی عرشه پلها به منظور افزایش بار محوری تا 25 تن پرداخته شده است. باتوجه به برداشت های انجام شده و نقشههای بدست آمده از آرشیو راهآهن تقاضای پل موجود با ظرفیت آن مقایسه شده است.در بیشتر موارد بدلیل عدم کفایت عرشه به ویژه در لنگر خمشی، مقاومسازی عرشه با استفاده از الیاف افآرپی بررسی شده است. بکارگیری این الیاف محدودیتهای خاص خود را دارند لذا در محل هایی که گاباری مسیر تامین میگردد از تیرهای بتنی برای تقویت دال استفاده شده است .اجرای لولههای عبور آب در آبروهای با دهانههای کم با توجه به مطالعات هیدرولیک و هیدرولوژی از دیگر راهکارهای مورد استفاده در تقویت آبروها میباشد. در تعدادی از پلها طول نشیمن از کفایت کافی برخوردار نبوده که این طول افزایش داده شده است. درخصوص پلهای طاقی سنگی از شاتکریت برای تقویت استفاده شده است. همچین اجرای قالب بندی و بتن ریزی به همراه اجرای شمع از دیگر راهکارهای تقویت پلهای طاقی سنگی بوده است. درخصوص پلهای شهری ارزیابی لرزهای پل موجود انجام گرفته است با توجه به سطح خطر زلزله روش ارزیابی لرزهای انتخاب و مقاومسازی زیر سازه انجام شده است. یکپارچه سازی ستونهای پل توسط اجرای دیوار میانی از جمله راهکارهای بکارگرفته در این پروژه دارد. |